Jak vyčistit ložiska
Ložiska v longboardech skateboardech, bruslích i koloběžkách potřebují ze všech částí nejvíce péče. Pouze jediná jízda za deště znamená, že již příští den nejede longboard, skateboard, brusle či koloběžka tak, jak by měly. Nejen voda, ale i prach, který se pomalu a jistě dostává do ložisek ve směsi s olejem nebo tukem vytváří časem hmotu, která jízdu na hodně zpomalí.
Postup čištění a namazání ložisek:
1) Pomocí Y-Tool nářadí či jiného klíče (velikost 13 nebo14) demontujeme kolečka z osy bruslí.
2) Vysunutí ložisek z kolečka. Tato část vyžaduje více zručnosti či nástroj. Nejdou-li Vám ložiska vyjmout, nesnažte se silou, šroubováčkem apod. dostat ložiska za každou cenu ven z kolečka. Nahřejte nejdřív fénem kolečka a pak vyklepněte ložiska ven. Případně si pomozte dřevěnou kulatinou (např. tužkou) o průměru osy nebo přímo osou trucku. Nejlépe se dají ložiska vyjmout tak, že ložiska vypáčíte o osu trucku. Funguje to jak u longboardů, skateboardů, Penny, koloběžek (pouze kolečka s plastovým středem) i trekových bruslí.
3) Demontovaná ložiska musíme otevřít na jedné straně, tak abychom je dokonale vyčistili. Ložiska můžeme rozdělit podle zakrytování do čtyř kategorií:
a) ložiska s kovovým krytem
Kryt opatrně sundáme pomocí jehly nebo malého šroubováčku. Doporučujeme odstranit pouze jeden kryt. Po demontáži se většinou kryt zohýbá a nelze jej vrátit zpět.
b) ložiska s kovovým krytem včetně vzpěrného pojistného kroužku
Pomocí jehly vyndáme vzpěrný pojistný kroužek společně s kovovým krytem. I zde je možné, že dojde k poškození jednoho z krytů.
c) ložiska s plastovým nebo pogumovaným krytem
Kryt opatrně sundáme pomocí jehly nebo malého šroubováčku. Vhodnější je začít demontáž na vnitřní straně krytí ložiska.
d) ložiska s jednostranným krytem
U těchto ložisek není třeba sundávat boční kryt, protože jsou z jedné strany už odkryté. Pro lepší vyčištění je však nutné i tu jednu krytku sundat, abychom se dokonale zbavili všech nečistot.
4) Pokud máme ložiska otevřená, můžeme je začít čistit buď speciálním čističem (dají pořídit např. ve speciálních obchodech s inline bruslemi, ale i v cyklistických prodejnách) a s pomocí starého kartáčku na zuby nebo štětečku. Nemáte-li k dispozici speciální čistič, dá se použít i mýdlová voda, nafta, benzín nebo petrolej, pochopitelně však potom vše důkladně zapáchá. Nebo se dají ložiska doslova vyvařit ve vodě.
5) Vyčištěná ložiska dokonale vysušíme (fénem, v troubě při 150°C apod.).
6) Vysušená ložiska namažeme speciálním olejem na ložiska, či případně jiným plastickým mazivem, přísloví “kdo maže, ten jede“, platí stoprocentně! Po promazání tukem ložiska krátce poté nic moc nejedou, potřebují pár kilometrů na zajetí. Vydrží pak déle v závislosti podle prostředí; v Praze, kde je spousta prachu tak kolem 300 km. Doporučuji zvolit takové mazadlo, které odpovídá stylu jízdy. Jinými slovy čím řidší mazadlo, tím častěji bude potřeba ložiska mazat i čistit, ale na druhou stranu pojede rychleji, než mazadlo tužší. To naopak lépe drží na ložisku a déle vydrží.
7) Namazaná ložiska uzavřeme takto:
a) ložiska s kovovým krytem
U většiny těchto ložisek se nedá kryt vrátit zpět, protože se při otevírání boční krytka zdeformovala, nezoufejte! Můžete zkusit boční krytku narovnat a vrátit jí zpět nebo ložiska vložíte do koleček otevřenou stranou (bez krytu) dovnitř. Ložiska jsou uvnitř kolečka dostatečně chráněny jak oddělovačem (spacerem), tak i osičkou. Některá závodní ložiska jsou otevřená z jedné strany již od výrobce.
b) ložiska s kovovým krytem včetně vzpěrného pojistného kroužku
Vrátíme zpět boční kryt a vzpěrný pojistný kroužek opatrně vložíme do drážky krytu a uzavřeme ložisko.
c) ložiska s plastovým nebo pogumovaným krytem
Platový boční kryt lehce zamáčkneme nazpět do ložiska.
8) Ložiska vložíme zpátky do koleček, nezapomeňte vždy mezi ložiska vložit oddělovač (spacer), pokud byl součástí. Pokud se Vám nedaří ložiska natlačit zpět, nezoufejte. Stačí, když jsou ložiska na kolečku i jenom lehce natlačená, pak už jen stačí nasunout kolečko zpět na osu trucku a matkou dotáhnout. Dotahováním si ložiska sednou na své místo, pokud je součástí kolečka i spacer (rozpěrná podložka mezi ložisky) můžete kolečko utáhnout silou. Pokud není, utahujte, dokud si ložiska nesednou na své místo a následně pomalu povolujte, až se začne kolečko samovolně točit.
9) Namontujeme kolečka zpátky na longboard, skateboard, brusle či koloběžku a můžeme opět jezdit.